tiistai 26. tammikuuta 2021

Shanksvillen kraatteri

Päivitetty 6.10.2022


Kuva 1. Shanksvillen alkutuprahdus. Lähde on video linkissä (5).

Virallisen tarinan virheellisyys ja viranomaisten selvä valehtelu on mielestäni helpointa osoittaa tarkistelemalla Shanksvillen väitettyä maahansyöksyä. Ilman kummempia fysiikan ja mekaniikan perustietojakin on helppo todeta, että suurta matkustajakonetta ei voinut syöksyä siihen kraatteriin.

Toteaminen tapahtuu vertaamalla kraatteria ja sen ympäristöä todellisiin suurten lentokoneiden maahansyöksypaikkoihin. Onneksi kraatterista ja sen ympäristöstä on julkaistu kohtalaisen tarkkoja valokuvia ja sen lisäksi videokuvaa ylhäällä kierrelleestä helikopterista.

Mielestäni on hämmästyttävää, miten vähälle huomiolle virallista tarinaa kriittisesti tutkivat tahot ovat jättäneet Shanksvillen huijauksen.

Maahansyöksy ja kraatteri

Kuva 2. Shanksvillen kraatteri helikopterista. Lähde on video linkissä (7).

Virallisen tarinan mukaan koneen matkustajat olivat ehtineet saada tiedon muiden kaapattujen koneiden kohtalosta ja tiesivät edessä olevan varman kuoleman lyhyen ajan kuluttua. Jos terroristit saisivat tehtävänsä päätökseen, heidän kaikkien lisäksi myös monia muita uhreja tulisi koneen syöksyessä kohteeseensa. Siksi he sankarillisesti ja mattoveitsiä uhmaten hyökkäsivät kaappaajia vastaan ja onnistuivat lannistamaan heidät.

Matkustajat pääsivät koneen ohjaamoon, mutta ohjaajan puuttuessa kone lähti syöksyyn. Se kääntyi ylösalaisin ja syöksyi jyrkässä kulmassa maahan. Putoamispaikka oli Pennsylvanian Shanksvillessä sijainneen hylätyn kivihiilen avolouhoksen jätekenttä. Koneen rungon ankara isku muodosti virallisen tarinan mukaan kraatterin keskuskuopan ja siitä lähti kaksi lyhyttä uraa tai ojaa, jotka tulkittiin siivenjäljiksi.

Kuva 2 on helikopterivideolta ottamani kaappaus, jossa keskuskuoppa ja 'siivenjäljet' näkyvät. Virallisen tarinan mukaan kone upposi kraatteriin lähes kokonaan, vain toinen moottori lensi kuutisensataa ja toisen lähteen mukaan kolmisensataa metriä metsään ja myös pienempiä ja kevyempiä osia lensi todella kauas.

Kuva 3. Lähikuva kraatterista ja siitä lähtevästä 'siivenjäljestä'. Lähdevideota en enää löytänyt.

Kuva 3 on lähikuva kraatterista. Kaksi valkohaalarista miestä seisoo kuopan vasemmalla reunalla. Koneen polttoainesäiliöt olivat sen siivissä, joten kuvan 3 keskuskuopasta lähtevään 'siivenjälkeen' pitäisi olla uponnut näkymättömiin kokonainen siipi ja siinä ollut polttoaine ja toinen suurista moottoreista. Kuitenkin alkuperäinen maanpinta jatkuu muuttumattomana lähes uran pohjalle asti ja oikealla reunalla näkyy pari tuppoa kuivaa ruohoa.

Kuvassa 2 ei erotu moottorinjälkiä kummallakaan puolella keskuskuoppaa. Kuvia 2 ja 3 katsellessa on vaikea uskoa, että 47,3 m pituinen hoikkarakenteinen matkustajakone olisi voinut upota maahan näkymättömiin, tikkanuolen tapaan. Lentokoneen runko on erittäin kevytrakenteinen ja voi katketa jo vähäisestäkin tärähdyksestä laskeutumistilanteessa.

Terry Shaffer oli tuolloin Shanksvillen vapaapalokunnan päällikkönä ja toistaa virallista tarinaa linkissä (1) mm. seuraavasti:

Ten years after the incident, Shaffer can recall details as if they were yesterday -- like the smell of burning jet fuel, billowing smoke, the debris field and the sense of hopelessness that there was nothing responders could do to reverse or help the situation.

At Firehouse Expo in Baltimore this summer, Shaffer spoke about the facts, like how the Boeing 757 aircraft was loaded with 21 tons of fuel, enough to travel coast to coast from Newark, N.J. to San Francisco, Calif. About how it hit a reclaimed coal mine in Stonycreek Township in a tiny community near Shanksville while traveling at 563 miles per hour, and how it essentially vaporized in a 15-foot deep, 30-foot round crater, killing all souls on board.

Shaffer, who has been chief of Shanksville for 25 years and a member for 34 years, was working at Pepsico, about 30 miles away when the crash happened.

It was 10:06 a.m.

"My wife called me and said I had better get home," Shaffer said. So, he left work wondering what had happened on such a beautiful late summer morning. Little did he know that he was about to spend the next two weeks on the site and become part of a six-week investigation of an event that would become forever woven into the nation's history.

Crews responding to the scene reported heavy black smoke visible for miles, and upon arriving, they realized there were no survivors.

"Only eight percent of the remains were recovered," the chief said. "That's why the whole site remains the final resting place of those on Flight 93."

Lainauksen viimeinen kappale kuvaa virallisen tarinan lausuntojen luotettavuutta. Todellisuudessa ilmakuvista näkyi, että kraatteri kaivettiin kokonaan ylös. Lisäksi toisaalla kerrottiin, että lähes koko kone matkustajineen korjattiin pois.

Välitön havainto: ei koneen jäänteitä

FBI:n julkaisemalla sivustolla kerrotaan heidän edustajiensa ensivaikutelmasta heidän saavuttuaan paikalle, linkki (2):

Buried in the Ground

Special agents rushing to the crash scene of United Flight 93 expected to find a commercial jetliner in pieces. Instead they saw a smoldering hole in a field, a large pile of dirt, burning trees, and what looked like trash everywhere.

Linkissä (3) on lyhyt video, jolla kaksi ensimmäisten joukossa paikalle ehtinyttä kertoo, että tunnistettavia lentokoneen kappaleita ei todellakaan ollut näkyvissä. Aikanaan merkitsin muistiin kahden paikalle alkuvaiheessa saapuneen ihmettelyn polttoaineen hajun puuttumisesta. Toinen kertoi haistaneensa möyhityn maan hajun ja toinen palaneen maan hajun.

Linkin (4) videolla on tehty mainio yhteenveto Shanksvillen kraatterista kertovista lehtiuutisista ja niiden ristiriitaisuuksista ja mahdottomuuksista. Lehdet tietenkin toistivat viranomaisilta saamiaan tietoja. Suosittelen videon katsomista ajatuksella ja useampaan kertaan, koska sen monipuolinen sanoma tuskin aukeaa yhdellä hätäisellä katsomisella.

Kuva 4. Viranomainen kertoo. Lähde on video linkissä (4).

Jotkut tahot ovat käyttäneet hyväkseen vaatimuksia, että YouTuben pitää karsia vihapuhetta. Yksi muistiin merkitsemistäni parhaista Shanksville-videoista oli poistettu ja syyksi ilmoitettiin vihapuhe. Itse en aikanaan tätä vihapuhetta huomannut, mutta poistamisen syynä oli varmaan videon otsikko, 'The Flight 93 Hoax'.


Kuva 5. Voimakkaan räjähdyksen savupatsas. Lähde on Sun-lehden lyhytvideo linkissä (5).


Ei polttoaineroihua

Kun suuret lentokoneet oikeasti syöksyvät maahan, niin ensin ilmaan tuprahtaa suuri tulipallo, joka välittömästi muuttuu mustaksi savuksi. Alkutuprahdus johtuu siitä, että törmäyksessä koneen siipien polttoainetankit hajoavat ja polttoainetta roiskuu hienojakoisena ympäriinsä. Alkutuprahdus kuluttaa roiskealueen hapen, joten palaminen voi jatkua vain sitä mukaa kuin ilmavirtaus tuo uutta happea paikalle. 

Kuvassa 1 näkyy Shanksvillen alkutuprahdus, kopioituna virallista tarinaa toistavalta videolta. Vertailun vuoksi lisäämässäni kuvassa 5 on varmistetun räjähdyksen alkutuprahdus, joka on hyvin samannäköinen kuin kuvan 1 tuprahdus. Shanksvillen räjähdys oli kuitenkin paljon voimakkaampi kuin kuvan 5 räjähdys, koska sen kraatteri oli niin suuri. 

Kuva 6. Savupatsas oikean maahansyöksyn jälkeen. En enää löytänyt lähdekuvaa netistä.

Alkutuprahduksen jälkeen maassa oleva polttoaine palaa rauhallisesti ja paikalta nousee vahva musta savupatsas, kuten kuvassa 6 näkyy oikean maahansyöksyn tilanteessa. Savupatsas kohoaa yläilmoihin ja sammuttamatta jäänyt palo voi kestää kymmeniä minuutteja, jos koneessa oli jäljellä runsaasti polttoainetta.

Musta savupatsas on paksu. Netissä on suuri määrä kuvia ja videoita suurten koneiden maahansyöksyistä. Valitettavasti vain alun tulipallo on kiinnostanut kuvaajia, koska sen jälkeisiä kuvia ei esitetä eivätkä videot jatku. Siksi kuvan 6 tyyppisiä kuvia on työlästä löytää.

Kuva 7. Shanksvillen savupatsas vähän myöhemmin. Lähde on video linkissä (5).

Kuvassa 7 on Shansvillen savupatsaan myöhempi tilanne ja kuinka ollakaan, alkutuprahduksen jälkeinen musta savupatsas puuttuu. 


Kuva 8. Lähikuva kraatterista ja 'siivenjäljestä' kuvan 3 vastakkaiselta puolelta. Kuvan lähde on video linkissä (2).

Kuvassa 7 on runsaasti kuivaa heinää jopa itse 'siivenjäljessä'. Havainto, joka olisi täysi mahdottomuus todellisella syöksypaikalla. Kuva 3 on kraatterin vastakkaiselta puolelta, ja siinä 'siivenjäljen' heinikko ei ole yhtä tuuhea.

Kuva 9. Aika kuivaa heinikkoa etualalla. Kuvan lähde on video linkissä (8).

 

Löydettyjä koneen jäänteitä

Virallisen tarinan yhden version mukaan 95 % lentokoneesta saatiin Shanksvillestä talteen. Suuren osan kerrottiin löytyneen kraatterin keskuskuopasta kaivausten yhteydessä.

Lyhyt FBI:n tiedote, joka on hävinnyt netistä:

Tuesday, September 25, 2001

By Tom Gibb, Post-Gazette Staff Writer

STONYCREEK, Pa. -- The FBI said yesterday that it has finished its work at the crash scene of United Flight 93 after recovering about 95 percent of the downed airliner and concluding that explosives were not responsible for bringing it down.

Linkissä 2 kerrotaan kuvien kera lyhyesti, mitä FBI löysi paikalta:

The largest pieces of airplane debris they saw were parts of the landing gear, an engine, and a piece of the fuselage about the size of a car hood. The plane was utterly destroyed because the hijackers drove it into an abandoned strip mine at more than 580 miles an hour at a sharp angle. Much of the plane and its contents were found beneath the soft dirt. The impact shot debris into the bordering woods and into a nearby pond.

Agents and staff from the FBI’s Pittsburgh Field Office first concentrated on finding the data and voice recorders from Flight 93. They focused on the impact crater. Excavators removed dirt and debris for thorough sifting, initially by hand. Evidence technicians found the flight data recorder about 12 feet below the surface and the cockpit voice recorder about 25 feet deep.

FBI kertoi löytäneensä Shanksvillestä erään koneen matkustajan ajokortin, kaappaajan hiukan nuhraantuneen passin ja aivan puhtaalta näyttävän kaappaajan punaiseen päähuiviin. Ajokortti oli vanhentunut, joten se ehkä oli aikanaan luovutettu viranomaisille uuden ajokortin saamisen yhteydessä. Olen nähnyt kuvan niistä, mutta en sellaista enää löytänyt.

Kuva 10. Shanksvillen kraatterista kaivettu koneen moottori. Lähde on Wikipedia.

Kuva 10 herättää muutamia kysymyksiä. Se olisi voitu ottaa missä hyvänsä, koska sen laajempi löytöympäristö ei kuvasta paljastu. Maa on kyllä selvästi jätemaata, mutta maan väri ei täsmää hiilikaivoksen jätemaan selvästi tummempaan sävyyn. Jos kuvan tasanne on alkuperäinen maan pinta, niin löytösyvyys ei täsmää virallisen tarinan syöksyyn suurella nopeudella pehmeään maaperään, jolloin moottorin olisi pitänyt olla metrien syvyydessä.

FBI:n propagandavideolla linkissä (9) näkyy monta tärkeätä asiaa. Yllättäen muutamat ensimmäisinä paikalle ehtineet kertovat, että he eivät havainneet siellä jälkeäkään lentokoneesta. Videolta näkyy se, että kraatteri kaivettiin kokonaisuudessaan ylös. Näkyy myös sekä kraatterin kaivamista että maaston tutkimista metsässä. Sillä videolla ei näytetä yhdenkään tunnistettavan lentokoneen osan löytymistä eikä sellaisia ole missään näkyvissä. 


Mitä metsässä tapahtui?

Valitettavasti siellä palavassa ja palaneessa metsässä oli jotain niin salaista, että kukaan uutistoimittaja ei saanut tietää mikä siellä paloi ja mitä siellä oli tapahtunut. Tutkimuksissa oli mukana puihin kiipeämisen asiantuntija, josta kerrotaan linkissä (10).

A childhood friend, Pennsylvania State Trooper Gregory Sullenberger, called on Sept. 12 to ask if Mr. Trautman could come to the crash site and use his skills as a tree-climbing arborist at Pennsylania State University to help recover evidence.

He and a colleague, Ben Haupt, would be climbing the hemlocks to retrieve pieces of the plane — some as big as a kitchen table — blown into the canopy and stuck into the sides of the tree by the force of the explosion. More horrifically, they were asked to recover physical remains of the passengers — few of them recognizable as human.

"I found somebody's foot. And it was just amazing," Mr. Trautman told Flight 93 National Memorial oral historian Kathie Shaffer in 2006. "At first, you, you didn't — you saw it. You just didn't think it was anything. And then, you look and there's somebody's foot with only three toes left on it. And you know, it just really touched [me].

His comments are from a printed transcript of the 2006 interview with Ms. Shaffer. Mr. Trautman's story is among the nearly 700 interviews that the oral history project has preserved for future generations.

They arrived on the scene on Sept. 13 and began their work the next day, wearing protective suits and respirators to climb trees — either with spikes on their boots or from set ropes — because of the noxious mix of burning jet fuel, charred metal and plastics, and human remains that Mr. Trautman wishes he could forget.

"But, the smell — it stayed, it stayed with me a long time. A long time. To the point I got it on my boots; I got something on my boots and I still had that smell. And I, I wanted to keep them boots. And after about a month or so, I just, I burned them. That smell was still there," he told Ms. Shaffer. "And I said to [someone], I said, ‘Smell these. It smells like the site.' And that's, that's what I remember the most about it was the smell. It's, you can't even compare it to anything."

But they endured the smell for four long days, working alongside FBI agents from all over the country, including the agent with whom they worked most closely, John Larsen, from the Chicago FBI office.

Kuva 10. Raivausta palaneessa metsässä. Lähde on linkin (9) video.

Edellä esitetty muistelu tulee hiukan uuteen valoon, kun katselee kuvaa 10 ja linkin (9) videon, joilla naiset konttaavat ja istuskelevat maassa kyseisessä metsässä koneen jäänteitä etsiessään. Kannattaa huomata myös maassa näkyvä vihreä kasvillisuus. Jos palo olisi syttynyt runsaista polttoaineroiskeista, niin juuri metsänpohjan olisi pitänyt palaa täysin mustaksi.

Trautmanin kertomus metsän tapahtumista on varmuudella huijausta. Ilmakuvista näkyy, että palanut metsä oli niin pienialainen, että julkaistujen videoiden ja kuvien paljastaman alueen ulkopuolella ei Trautmanin kuvailemaa kohtaa siinä metsässä voinut olla olemassa.

Päätelmiä ja lisähavaintoja metsän tapahtumista on myös toisessa jutussani täällä


Uskomaton tapaus

Tuntuu käsittämättömältä, että Shanksvillen lavastus on edelleenkin paljastumatta suurelle yleisölle. Olihan siellä raivaamassakin ehkä satakunta ihmistä. Tottahan heidän täytyi huomata, että he itse eivätkä naapuritkaan löytäneet maasta tunnistettavia suuren matkustajakoneen osia. Jostain niitä kuitenkin myöhemmin ilmestyi viranomaisten esiteltäviksi.

Lehdistön uutiset kyseiseltä ajalta ovat paljastavia. Virallinen tarina eli ja muuttui koko ajan, mutta lukijoiden muisti oli lyhyt ja päättelykyky osoittautui kovin heikoksi. Ja ilmeisesti yhtenäisen ja loogisesti yhtäpitävän tarinan luominen on mahdotonta silloin, kun suuri määrä henkilöitä pannaan valehtelemaan samasta asiasta.

Keräsin linkin (4) videon artikkelikuvista kokoelman, josta tiedotusvälineiden levittämä sekaannus hyvin näkyy.

Mielestäni tapahtumien kulku on kohtalaisen selvä. Hyvin valitun valmiina paikalla olleen uran keskelle järjestettiin voimakas räjähdys, joka synnytti kraatterin keskuskuopan. Siitä tuli tyypillinen räjäytyksen savuntuprahdus, jota seurasi heikko vaalea savupatsas jonkin, ehkä järjestetyn materiaalin, palamisen vuoksi.

Tapahtumapaikka oli hyvin valittu, koska jätekentästä tuli sopivasti esiin sekalaista pikkuromua. Alkutapahtumista pääsi kuitenkin leviämään julkisuuteen varsin raskauttavaa kuva- ja lausuntomateriaalia. Mutta sehän ei herättänyt muuta kuin mitättömän pienen joukon epäilijöitä. Nykyäänhän paikalla on 'Flight 93 National Memorial' muistelukeskus. Ilokseni huomasin, miten sarkastisia kommentteja Memorial-videoiden alakerroissa esiintyy. Herääjiä taitaa olla yhä kasvava joukko.

 

Linkit

1. Shanksville Chief Reflects on 9/11 Plane Crash
https://www.firehouse.com/historical-incidents/news/10461316/shanksville-chief-reflects-on-911-plane-crash

2. Response and Recovery. Shanksville, Pennsylvania
https://www.fbi.gov/about-us/ten-years-after-the-fbi-since-9-11/response-and-recovery/202ashanksville

3. 9/11 UA Flight 93 Banned Newscast
https://www.youtube.com/watch?v=mS79pgDxYPQ .

4. Hoodwinked at Shanksville: The Boeing 757 Challenge!
https://www.youtube.com/watch?v=-2_em8G6DJE

5. September 11 - The Flight That Fought Back | United Airlines Flight 93
https://www.youtube.com/watch?v=U6QJ_qZOSj4

6. Huge explosion erupts as Ukrainian forces destroy Russian equipment #shorts
https://www.youtube.com/shorts/gm3RIohHyK8

7. 9/11 - Flight 93 Missing From The Crater In Shanksville Pennsylvania
https://www.youtube.com/watch?v=IxDjOobmC8M

8. FILE-9 11-SHANKSVILLE CRASH SITE
https://www.youtube.com/watch?v=dnUMft2p7KI

9. Be the Next Hero: The Investigation of United Flight 93
https://www.youtube.com/watch?v=gMA7Wse9sSc

10. Sean D. Hamill (2011): Man recalls recovery effort in Shanksville, Pa.
http://www.toledoblade.com/Nation/2011/09/11/Man-recalls-recovery-effort-in-Shanksville-Pa.html

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Suosittelen tätä juttua alkulukemiseksi

Miksi tämä blogi?

10.1.2021 Päivitetty 28.1.2022 Kaksostorneista WTC 1 on tulessa. Kuvan lähde on Wikipedia. Viittauksia 9/11-tapahtumiin esiintyy julkisuudes...

Eniten avattu juttu koko ajanjaksolta